Setesdalsbanen var en smalsporet jernbane mellom Kristiansand og Byglandsfjord. Den ble åpnet i 1896 og nedlagt i 1962. Bli med Mårten på en fantastisk tur!

Strekningen mellom Grovane og Røyknes i Vennesla kommune driftes i dag som museumsjernbane av Setesdalsbanens venner. Resten av traseen er i dag i bruk som den del av nasjonal sykkelrute 3, mellom Kristiansand og Haukeli.

 

 

Lørdag 1. juni tok jeg og min far turen på et stykke av traseen. Vi parkerte langs riksvei 9 rett etter Kiledalen. Brokaret er lett synlig fra veien.

 

 

Vi fulgte den gamle jernbanetraseen til vi møtte på fylkesvei 403, en streking på vel 4 kilometer (8 km totalt med retur). Ved Kilefjorden camping falt vi for fristelsen og kjøpte hver vår is.

 

 

På tilbaketuren rastet vi på en odde med flott utsikt over Kilefjorden, en del av Otravassdraget. Svalene fløy lavt over vannflaten, bølgene skvulpet mot land og himmelen speilet seg i vannet.

 

 

 

En tur i Setesdalsbanens spor er virkelig å anbefale, man opplever flott natur og 1800-tallets ingeniørkunst i skjønn forening. Traseen er brei og gruslagt og passer utmerket for rullestolbrukere, eller småbarnsforeldre med barnevogn.

 

 

 

 

Tar man beina eller sykkelen fatt får man en naturopplevelse man sent vil glemme.

 

Flere steder kan man se rester etter gamle telegrafstolper

 

 

En av mange stikkrenner vi krysset på turen.

 

 

Kart over område

 

Om artikkelforfatteren:

Mårten

Mårten

Hei. Jeg heter Mårten og er en hyggelig sørlendning som liker å gå på tur, men som gjerne skulle hatt turfølge. Jeg er utdannet elektriker og energimontør. På fritida går det mye i skriving, jeg debuterte med en krimroman med handling fra Kristiansand i 2016, den uavhenginge oppfølgeren kom i 2018. Jeg driver også med amatørteater/revy.

Del VIA:

Relaterte saker

Mer fra FjellTiden