Norske hytter står ubrukt over 300 dager i året. Det vil de erfarne, danske iverksetterne bak Landfolk til livs. Derfor begynte de i slutten av 2022 å håndplukke norske hytter innredet med stil og personlighet, slik at flere kan få en pause fra byen og nyte det norske hyttelivet – nærmere naturen, hverandre og seg selv.

Den norske hyttetradisjonen strekker seg ikke bare tiår, men århundre tilbake i tid. Det er derfor ikke overraskende at hyttelivet er en essensiell del av den norske folkesjela, og drømmen om hytte er noe mange prioriterer å gjøre til virkelighet. Men måten vi bruker hytta på er i endring og delingsøkonomien skaper nye muligheter for både hytteeiere, de som vil oppleve den bergtagende norske naturen og måten vi tenker rundt utbygging av hyttefelt og bruk av norske hytter.

Norge er et land der naturopplevelser og hytteliv er en stor del av kulturen, og de nye trendene innenfor delekulturen, der initiativer som Landfolk gjør det enklere for nordmenn å leie ut, er i fremmarsj. Delekulturen gjør det nemlig mulig for hytteeierne å dele både hyttene sine og den norske hyttekulturen med både andre nordmenn og andre som vil oppleve Norge på en mer autentisk måte. Landfolks ambisjon er å gjøre denne prosessen enklere, tryggere og mer fleksibel.

»Mange hytteeiere er skeptiske til å leie ut, og bakgrunnen er for mange at det er for kronglete som det er nå. Men med Landfolks lansering i Norge kan vi tilby en fleksibel, enkel og trygg måte å leie ut hyttene deres på, der alt foregår via plattformen vår, og der de selv velger når, til hvem og hvor ofte de vil leie ut,« forteller Christian Schwarz Lausten, CEO i Landfolk.

Dagens situasjon er svært lite bærekraftig og det er på tide å tenke nytt rundt bygging, bruk og deling av norske hytter

Det å dele hyttene sine med andre, er ikke bare inspirerende for både gjester og verter, det er også en spennende utvikling i diskusjonen om utbygging av hyttefelt og bevaring av den norske fjellheimen. I gjennomsnitt oppgir nemlig hytteeiere at hytta står tom mer enn 300 dager i året, noe som på mange måter føles som et naturlig resultat av avstanden mange har til hytta og de ulike sesongene, men resultatet av dette er svært lite bærekraftig.

»Dette skjer samtidig som at det bygges ut stadig nye hyttefelt, noe som gir oss enda mer ubenyttet boligmasse. Dagens situasjon er svært lite bærekraftig og det er på tide å tenke nytt rundt bygging, bruk og deling av norske hytter,« understreker Johanne Amalie Rosness, Launch Manager i Landfolk.

Hos Landfolk understrekes det å dele hytta med andre med samme strek som det å bli en del av en inspirerende kultur og et fellesskap der man ikke bare leier ut – man inviterer gjester. Akkurat som når du lar noen du kjenner bruke hytta når du ikke er der selv. Det er nemlig både koselig og trygt å ha gjester på hytta – og det gir en god følelse at hytta blir brukt, samtidig som at du kan glede noen som elsker hyttelivet like høyt som deg. Landfolk gjør det dessuten mye enklere og tryggere for deg å leie ut.

Her er noen av fordelene:

  • Landfolks forsikring fra Gjensidige er alltid inkludert i prisen
  • All kommunikasjon foregår på Landfolks plattform, så det er enkelt å holde overblikk
  • Du kan føle deg trygg på at oppholdet blir betalt på forhånd, og at du får pengene utbetalt umiddelbart etter at gjestene har dratt
  • Du får hjelp til å opprette profilen din og til å skrive en tekst som fremhever kvalitetene ved akkurat din hytte
  • Landfolk står alltid til rådighet hvis du har spørsmål, bekymringer eller behov for noen å sparre med
  • Du blir en del av Landfolks vertsfellesskap, der du kan dele opplevelser med andre hytteeiere, bli inspirert og dele gleden ved hyttelivet.

Serieiverksettere med kjærlighet for hyttelivet

Landfolk ble grunnlagt av en gruppe erfarne iverksettere som har klart å kombinere en sterk personlig misjon, og kjærlighet for hyttelivet, med beinhard business. De 7 grunnleggerne ble kjent med hverandre da de jobbet sammen i Airbnb, som fire av dem solgte en annen bedrift til for noen år siden. De har derfor både stor erfaring med, og innsikt i, hva det krever å bygge og skalere en startup som kan innfri et behov i markedet.

Da Landfolk ble lansert i Danmark 1. februar 2021 var det allerede med både en drøm og en ambisjon om å vokse inn i nye markeder. For grunnleggerne var det naturlig at valget av det første markedet utenfor Danmark skulle falle på Norge – et land der fjellturer, friluftsliv og hyttetradisjon er en grunnleggende del av folkesjela og nasjonalidentiteten.

 

Landfolk ønsker å inspirere nordmenn til en delekultur, der man som hytteeiere får mulighet til å inngå i et inspirerende fellesskap med andre hytteeiere, samt mulighet til å invitere gjester som deler den samme pasjonen for hyttelivet i trygge, gode og personlige rammer. Hele 79,8 % av nordmenn har aldri leid ut hytta, til tross for at 48,2 % av hytteeiere føler at de ikke bruker hytta nok, men det at folk begynner å bli mer komfortable med delingsøkonomien, gjør at stadig flere er åpne for å leie ut.

Dette gjør at mange flere kan få lov til å oppleve den norske fjellheimen, det yrende livet ved havet og virkelig kjenne på hva norsk hyttekultur handler om i dag – det å få en pause fra byen, der man kan nyte tid, ro og vakre naturopplevelser både sammen og alene.

Hele 79,8 % av nordmenn har aldri leid ut hytta, til tross for at 48,2 % av hytteeiere føler at de ikke bruker hytta nok, men det at folk begynner å bli mer komfortable med delingsøkonomien, gjør at stadig flere er åpne for å leie ut.

Vurderer du å leie ut din hytte, men er usikker på om du er klar til å dele den med andre?

Da har vi noen data vi tror du vil like:

  • 72% av vertene våre får én eller flere bookingforespørsler i løpet av den første måneden de er på Landfolk
  • 96% av vertene våre vil gjerne invitere gjestene sine igjen
  • 1% kanselleringsprosent på bookinger – en av de laveste på markedet

Dette er blant annet fordi..

  • Det ikke er noen ingen bindingstid
  • Du bestemmer når, hvor ofte og til hvem du leier ut til
  • Du leier ut trygt – forsikring fra Gjensidige er inkludert
  • Du som vert betaler kun 5% av utleieinntekten din i kommisjon
  • Du blir en del av Landfolks vertsfellesskap

Landfolk ble lansert i Danmark 1. februar 2021 av 7 tidligere Airbnb-ansatte, der fire av dem stiftet Gaest.com, som ble solgt til Airbnb i 2019. Alle har mange års erfaring med å utvikle digitale løsninger og forretningsmodeller og en stor pasjon for hyttelivet, og det å gi folk en pause fra byen.

Landfolk ble lansert i Norge i slutten av 2022 med en liten, eksklusiv håndfull av nydelige, håndplukkede hytter og plattformen har siden da allerede ønsket mange flere velkommen. Bare et par måneder etter, nærmere bestemt den 1. februar 2023, feiret Landfolk 2 år med lanseringen av Tyskland.

Tallene i artikkelen er hentet fra en spørreundersøkelse som er utført av InFact AS på vegne af Landfolk med i alt 1.500 deltakere i november 2022. Målgruppen er alle nordmenn som er 18+ år.

 

Om artikkelforfatteren:

Landfolk

Landfolk

Landfolk er et av Danmarks mest ambisiøse startups. Vår misjon er å hjelpe folk ut av byen. Nærmere naturen og hverandre. Det gjør vi ved å hver dag finne og håndplukke de mest fantastiske og unike hyttene. Vi mener at estetikk, kvalitet, vakre naturområder og personlighet er viktige deler av enhver ferie. Ikke bare er hyttene våre steder du ikke ville hatt adgang til ellers. Ambisjonen vår er nemlig også å gjøre det til den mest behagelige opplevelsen å både finne og booke dem på plattformen vår. Samtidig bygger vi et fellesskap for vertene våre som gjør det enkelt, morsomt og inspirerende å være hytteeier.

Del VIA:

Relaterte saker

Mer fra FjellTiden

Innstillinger for personvern

Nødvendige

Dette er informasjonskapsler som brukes for å holde deg innlogget og generellt sørger for at du kan bruke de mest grunnleggende funksjonene på FjellTid.no.

wp-settings-time, wp-settings-time, wp-settings-time, wp-settings-time, wp-settings-time, peepso_last_visited_page, PHPSESSID, __distillery

Annonsering

Disse informasjonskapslene holder orden på våre annonser inne på FjellTid. Dette er grunnlaget for mye av våre inntekter.

advanced_ads_page_impressions, advanced_ads_pro_visitor_referrer

Analysering

Disse informasjonskapslene holder orden på statistikk og analysering utført av Google Analytics.

gadwp_ir_default_dimension, gadwp_ir_default_metric, gadwp_ir_default_swmetric, gadwp_wg_default_metric, gadwp_wg_default_dimension, collect, r/collect
gadwp_ir_default_dimension, gadwp_ir_default_metric, gadwp_ir_default_swmetric, gadwp_wg_default_metric, gadwp_wg_default_dimension, collect, r/collect

Netthandel

tribe-event-tickets-plus-meta-hash, wc_cart_hash_#, wc_fragments_#, wp_woocommerce_session_#, __stripe_mid

Disse informasjonskapslene gjør det mulig for å selge billetter til turene/aktivitetene vi arrangerer. Dette er noe av vårt livsgrunnlag.
__stripe_mid

Nyhetsbrev

Disse informasjonskapslene brukes i sammenheng med nyhetsbrevoppsettet vårt. Nyhetsbrev er er noe av det som skaper vårt livsgrunnlag.

newsletter