Langturen SAGA! Hele turen går opprinnelig fra Lillehammer i sør, til Dovrefjell og Snøheim i Nord. Slik turen er lagt opp starter den på Nordseter og går nordover på Ringebufjellet. Gjennom Rondane nasjonalpark og til Dovre, med Snøhetta som siste etappe. I forrige innlegg skrev jeg om den siste delen. Nå har vi fullført turen!

Fortsettelse fra “Langturen fra Lillehammer til Dovrefjell”

Tidlig i Juli gikk vi nedover i Birkebeinernes fotspor, og en liten del av stien går der tungtvann-sabotørenes fluktrute var. Ruten vår gikk denne gang fra Jammerdalsbu nord på Ringebufjell og sørover til Lillehammer. Ja vi gikk motsatt vei! Totalt 4 fine turer.

Nils ved Start

Første dagen ble en transport etappe, vi tok tog til Ringebustasjon. Derfra Taxi opp til Ringebufjellet hvor stien fra Jammerdalsbu krysser, vi gikk 1-2 km inn til Jammerdalsbu.

Jammerdalsbu

Bilde over er fra Jammerdalsbu, vi var nesten helt alene. Bare to søyer med lam og oss. Kunne nesten ikke tro at det ikke skulle komme flere, da dette var første helgen i fellesferien, men det ble med det. Faktisk var det kun oss alle de tre første dagene på de selvbetjente hyttene!

For de som ikke har lest forrige innlegg om langturen er det fetteren min Nils-Petter og hunden min Flax som er med på denne turen. Kan absolutt anbefale å ha med hund på denne delen av turen, godt tilrettelagt.

Dag 1 Jammerdalsbu- Eldåbu (20 km)
Dette ble en lang etappe i mye regn, terrenget er slakt og siste delen ned til Vetåbu kan gås langs grusvei. En litt tung og våt start.

Bilde over fra Eldåbu

Dag 2 Eldåbu- Vetåbu (17 km)

Sen start ut for oss denne dagen, det vil si kl.10:30. Gikk over flere fine fjellpartier med utsikt. En del mygg på etappen som resulterte i litt mindre pauser også i dag. Allikevel var vår beskrivelse av denne turen litt ”Ringenes Herre” terreng, fine mosepartier og flere idylliske vann. Fremdeles kaldt vær.

Vell fremme på Vetåbu slappet vi litt av ute i hengekøye. Det er også utleiemulighet av kano fra hytten i pent vann 200 m nedenfor døra. Feiret igjen siste dag på selvbetjent hytte med å lage pannekaker med sukker på, godt til variasjon fra real turmat.

Dag 3 Vetåbu- Hornsjø Høyfjellshotel (21 km)
Turens lengste etappe. Startet ut med litt dårlig merket sti fra Vetåbu, gikk over (og under) ett par sauegjerder. Så over myr, etter dette var det to ganske slake fjellpartier. Fin utsikt på toppene. Omtrent midt i etappen gikk vi i fotsporene til tungtvannssabotørene og deres fluktrute i 1943., All ære! For en lang vei å gå. Mindre utstyr og en hel del mer usikkerhet enn det vi hadde foran oss.

Vell fremme på Hornsjø fikk vi ha med hunden inn på hotellet. Badstuen ble slått på for oss. Vi fikk tilbud om både sauna og svømmebasseng, noe vi så klart måtte benytte oss av. Er vist vinteren som er høysesong her, nå var det bare oss og to andre par/familier på hele hotellet. Kjempe service! Anbefales

Dag 4 Hornsjø Høyfjellshotel- Nordseter (15 km)
En fantastisk dag, nå kom sommerværet virkelig tilbake. Veien over til Nordseter var overraskende variert, med litt traktor/grusvei i starten og flere mindre sti partier. Vi møtte på flere flokker med ku. Litt utfordrende da de var veldig oppsøkende til vår firbente venn i bånd.

Ellers gikk turen gikk to ganger over fjell, før det på ny var grusvei. Terrenget var fint og åpent, det vi trodde var en ”kjedelig” siste etappe viste oss at vi virkelig kunne ta feil. Det var rett og slett fantastisk med det fine været som kom! Igjen kjentes denne dagen så lett, alle plager var borte! Sola sto på mot ansiktet, og de raske brillene var igjen på, faktisk for første gang en hel dag på denne del 2 av SAGA turen. Passet perfekt og kroppen kjentes lett, helt til ett lite gnagsår på hælen sprakk, som virkelig var rart. Da jeg hadde gått med de samme skoene i flere år, uten noe antydning til sår. Fikk ett lite merke kvelden før av joggesko, noe som tydeligvis ikke var bra i disse godt brukte skoene. Litt plagsomt var det, men i om at dette var siste dagen ble det også fort glemt. Vi hadde tross alt gått hele SAGA-turen, og for en tur det hadde vært!

Tok buss fra Nordseter ned til Lillehammer, og tog videre derifra til Oslo. Deilig og avslappende hjemreise, miljøvennlig var det og! Håper du som leser vil skape din egen saga med minner for livet og prøve ruten selv. Enten som flere mindre deler, eller ta alt i en tur!

Turen med hund:

Alle hyttene på denne turen var veldig godt egnet for å ha med hund. Det var egen sikringsbu på Jammerdalsbu for å ha hunden i. Både på Eldåbu og Vetåbu var det egen hytte med lite kjøkken, stue og soverom hvor det var tillatt å medbringe hunden inn. Absolutt noe av det bedre.

Turen er ikke hard på potene da underlaget er svært variert, det er også flere bekker på alle etapper så vann skal heller ikke være noe å tenke på. Fantastisk å få ha med hunden inn på Hornsjø høyfjellshotel, hadde skrevet enn merknad at vi kom med hund hit på forhånd. Fikk ha han med inn hovedinngang, og rom nær utgangsdør.

Flax bar også selv all mat og utstyr for turen: Vannskål, potesokker, bånd og førstehjelpsutstyr i kløven.

– Helene Gulliksen

Greit å vite:

• Turbeskrivelse ligger på Dnt.no/ ut.no
  • Fullstendig tur starter på Nordseter, og avsluttes på Snøheim Dovrefjell.
  • Kart som trengs til denne delen av turen er (1) Trollheimen- Dovre og (2) Rondane. Vi manglet da første km mot Jammerdalsbu på kart, evt kan man kjøpe kart over ringebufjell for å dekke denne delen.
  • Kompass/ +DNT nøkkel om skal overnatte på selvbetjente hytter

Om artikkelforfatteren:

Helene

Tur og treningsglad jente. Jobbet 4 år i Forsvaret som befal ved garnisonen i Sør- Varanger. Tatt sykepleier utdanning i Elverum og nylig flyttet tilbake til Vestfold. Liker å ta noen lange turer i året, men også nyte med nærmiljø opplevelser spesielt nå på nytt sted. Følg meg gjerne på Instagram om det er av interesse: Gullflax.