På starten av 90-tallet reiste Den franske backpackeren Charles Descotis til Bali og forelsket seg hodestups i menneskene og den balinesiske kulturen. Han var vandt til å reise rundt og bo i hengekøye. De lokale på Bali var dyktige håndtverkere med sans for kvalitet. Dette gav Charly muligheten for å produsere hengekøyer sammen med lokalbefokningen. Først for eget bruk, deretter til venner og kjente. Og nå produserer de hengekøyer til hele verden..

Charly og Ticket to the Moon har et stort hjerte for lokalbefolkningen. Det er gode arbeidsforhold med trygd, pensjon og en grunnlønn som er langt høyere enn minstelønnen. Alle ansatte er over 18 år og de har åtte timers arbeidsdag.

Ticket to the Moon har også et eget opplæringsprogram for balinesere som bor på gaten, for å inkludere de i arbeidslivet på fabrikken. Og flere av barna til de ansatte på fabrikken får dekket skolegangen av Ticket to the Moon.

Produksjon

Ved å bruke lokale råvarer og investere i innovative resirkuleringsmetoder, har TTTM som mål å ha en minimal påvirkning på miljøet. Materialer som blir til overs etter hengekøyene er produsert, blir til nye produkter som handlenett og ryggsekker.

Ticket to the Moon Foundation

Charly, grunnleggeren av Ticket to the Moon kom over den indonesiske Kodi-stammen i 2009. Tanken var å gi hjelp innen utdanning, bærekraftig økonomisk utvikling, fornybar elektrisitet og helsevesen. 14 År senere ser man stolt tilbake på dette samarbeidet som fortsetter takket være salget av hengekøyene.

 

Vi har inngått samarbeid med FjellTid og gir alle medlemmer 20% rabatt på utstyr hos Varri. Les mer om avtalen vi har her!
Ikke medlem enda? Kjøp et medlemskap i FjellTid du også!

Om artikkelforfatteren:

Ticket to the Moon Norge

Ticket to the Moon Norge

Varri AS er Norsk distributør for Ticket To the Moon hengekøyer, MSR og Therm-a-Rest friluftsutstyr, CAMP og Beal klatreutstyr og Opinel kniver.

Del VIA:

Relaterte saker

Mer fra FjellTiden