Jeg har vært så heldig at jeg har fått teste Sydvang Skaring 3p Ultralight. Min nye bestevenn som hjalp meg over skrekken for å sove ute alene. Et 3-sesongs tunneltelt med en vekt på bare 2549 gram!

Test av 3-sesongsteltet Skaring 3p Ultralight på snø med ca -5 grader

Pakkposen er romslig slik at det er lett å få teltet nedi trekket og strammestropper gjør at pakkposen komprimeres slik at den tar minst mulig plass i sekken.

Som sagt er Sydvang Skaring 3p Ultralight et 3-sesongstelt, men jeg testet teltet på snø med ca -5 grader på natten og kraftig vind og vindkast i påsken og det gikk kjempefint. Et lite tips om du skal telte på snø, men ikke har snøplugger; lag dine egne! Jeg fant en stor grein som hadde blåst ned like ved teltplassen og med litt iherdig saging hadde jeg plugger til hele teltet. Bruk de største/tykkeste bitene til bardunene og de tynneste til teltstroppene.

Egenproduserte snøplugger.

Teltet er utrolig lett å sette opp. Teltstengene er i to ulike farger i forhold til lengden, og åpningen der du trer inn teltstangen er merket med riktig farge. Det gjør det enkelt og kjapt å sette opp. En annen ting som gjør det kjapt og enkelt er at innertelt og yttertelt kan settes opp samtidig. I min bok er dette et must, spesielt i dårlig vær. Bardunene har refleks som er praktisk når en er ute og går i mørket. Det reddet meg fra å snuble flere ganger mens jeg gikk rundt og tok bilder på kvelden.

Test av teltet på nærtur i Drøbak

Neste testtur var i nærmiljøet hjemme i Drøbak. Jammen fikk teltet testet seg skikkelig da også. På kvelden begynte det å regne og etter hvert gikk det over til sludd og snø. Det føltes ut som om teltet stod midt i en snøballkrig og på morgenen var teltet dekket med et tungt lag av klissvåt snø. Men inni teltet var det tørt og godt. Sydvang Skaring 3p Ultralight bestod også denne testen med glans!

Forteltet med tørkesnor.

På denne testturen satte jeg utrolig stor pris på det store forteltet med tørkesnor. På kvelden hang jeg opp mine våte skallklær og de var tørre og klare til bruk dagen etter. Med tanke på været var det også utrolig deilig å kunne fyre opp primusen inne i forteltet og nyte frokost og tekopp inne i teltet mens jeg så ut på ruskeværet.

Inngang til innerteltet.

Teltet har én inngang til forteltet og inngangen til innerteltet er i hodeenden. Innerteltet har fire praktiske oppbevaringslommer til å legge fra seg ting som er kjekt å ha lett tilgjengelig. Det er også tørkesnor i innerteltet. Personlig brukte jeg ikke denne fordi snoren og det som henger til tørk må henge relativt lavt for å ikke henge inntil taket i innerteltet og jeg følte at det ble litt klaustrofobisk med noe hengende der.

Døren til innerteltet.

Døren inn til innerteltet har full myggnetting så her kan du velge om du vil ha døren helt tett, delvis myggnetting eller om du vil ha myggnetting i hele åpningen. Dette justeres enkelt fra innsiden av innerteltet. Om sommeren kan jeg se for meg at det er magisk å ha døren inn i forteltet åpen og kun myggnetting i døren til innerteltet og ligge inni teltet og se ut.

Lufteluker i teltet.

Teltet har god lufting i hver ende og det er god plass til to personer og bagasje. Som vanlig i 3-mannstelt kan man ha 3 personer i teltet, men da ligger en tett i tett og bagasjen må være i forteltet. Selv setter jeg pris på å ha god boltreplass, så jeg pleier å tenke at er du én person på tur velg 2-mannstelt, og er dere to personer på tur velg 3-mannstelt. Men dette er smak og behag.

Jeg kan virkelig anbefale Sydvang Skaring 3p Ultralight!

Om Sydvang

Sydvang leverer solide produkter for å sove ute i naturen – året rundt. De er inspirert av den norske naturen og ser for seg vandring i de norske fjellene og langs fjordene når de skaper produkter, som skal være tilpasset den norske naturen. Noen av produktene, som Skaring 3p Ultralight, blir produsert i lettere materiale, slik at de skal være enklere å bære med seg på tur. Et Sydvang produkt trives aller best når det blir brukt ute i naturen over lang tid.

Litt fakta for de som liker sånt:

• Kapasitet: 3 personer
  • Farge: Grønn

Om artikkelforfatteren:

Camilla

Elsker vakker norsk natur! Ingen toppjager, det viktigste for meg er å komme meg ut og nyte naturen og turen i seg selv. Helst i godt selskap. IG: camilla_slette