Koronaviruset herjer og mange mennesker går i sirkel siden deres normale liv er blitt rokket med. Her hos oss, går livet sin vante gang. Natur og tur går hånd i hånd. Etter forrige helgs vintertur, var nå lysten på vår stor! Så vi pakket sekken og tok turen til Skjernøy, Norges sørligste bebodde øy.

Lysten på vår

Jeg hadde som vanlig planlagt en spektakulær teltplass! Der skulle vi kose oss i sola og ha gedigne varme bål! Som vanlig skjer det ting i turlivet, sånn at man må omstille seg kraftig. Jeg hadde søkt på Skjernøy da jeg sjekket været, det jeg glemte , var at vi skulle ligge på skjernøys høyeste fjell…..og der var det IKKE en mild bris…. Det blåste kraftig på toppen, så bål var totalt uaktuelt. Mannen min var fortvilet, da han personlig hadde bært to svære bæreposer med ved den lange veien til topps 😉 ( måtte bære de ned igjen og…)

Men at det var vakkert, det er det vel ingen tvil om!

Kvelden i leir ble guffen. Selv om minusgradene var beskjedene, kjente du de godt når vinden ulte. Allerede klokka 21:00 var vi godt plassert i soveposene. Det stod ikke på magien! Fordelen med å legge seg klokka 21 – man våkner klokka 05: 48, klar for en ny dag! Selv om soveposen var varm og god, så lokket soloppgangen meg og min kjære Mr.Canon ut i kulda.

…og man angrer aldri!

Så var en ny dag i gang!

Etter en heller kald frokost, sjekket jeg YR igjen. Nå var det meldt 9 ms med vind resten av dagen og natten. Vi hutret litt der vi sto og så bestemte vi oss for å pakke sammen og flytte campen til et lunere sted. Det var en ganske heftig nedstigning fra fjellet, med steiner, sleip mold, stupbratte klipper, og ustøe trappetrinn. Men jammen med kom vi oss hele og fine ned. Dett var et trist syn som møtte oss i Bådeviga…..Vi kikket litt rundt og sukket for oss selv og bestemte oss for at vi IKKE kunne gå forbi et sånt sted uten å ha bidratt LITT!

Så vi plukket, vi plukket og vi plukket. Da vi hadde gjort det vi orket, kunne du nesten ikke se vi hadde gjort noe engang…

Vi må nok tilbake igjen med mange sekker!

Deretter var det tid for lunsj – Pannekaker! Jeg brukte litt av tiden mens jeg stekte pannekaker på å finne den ideelle teltplassen. Vinden skulle komme kontinuerlig fra øst, så det var egentlig ganske greit å finne en fin plass i le. Vi dinglet litt rundt i vannkanten før vi skulle plukke opp sekkene og gå videre.

Mye fint å finne!

Mens vi sto på hode mellom svabergene å lette etter skatter, begynte det plutselig å lukte svidd!! Først ble vi litt stressa. Vi hadde hørt at det var skogbrannfare på sørlandet nå! Så når vi så røyken velte over oss måtte vi avsted for å finne ut nøyaktig hva dette var! Mannen tok beina fatt og forsvant over heia, mens vi satt igjen, litt stressa..Husker jo godt skogbrannen i Sokndal i fjor.

Etter langt om lenge, kom mannen igjen. Heldigvis var det bare en kontrollert bråtebrann. På skjernøya er det et utrolig stort problem med flått. Det er enorme mengder av den og i tillegg er svært mange infiserte. Jeg har fått borrelia 2 ganger av flått på skjernøya. Brenning av landskapet skal hjelpe på problemene.

Vi fant raskt ut at det ikke var forsvarlig å ligge i telt på øya nå. Selv om brannene var kontrollert, kan det likevel skje ting. Jeg hadde neppe sovet godt med 9 ms med vind og ulmende kratt i nærheten. Vi valgte å avslutte turen og dra hjem en dag tidligere. Vi drøyde det såpass at vi fikk med oss turens siste solnedgang…

Så var det bare å vandre avsted gjennom det fantastiske kulturlandskapet skjernøya har å by på og vips var vi i bilen.  Jaggu er det godt å kome hjem, ta en dusj og sove i verdens beste seng.. 10 timer senere våknet vi uthvilte og varme.

Lurer på hva denne søndagen vil bringe?

Har du lyst til å lese mer fra Marianne? Sjekk ut bloggen hennes her!

Om artikkelforfatteren:

Marianne

Hjemmeværende, så går mye tur på dagtid i nærmiljøet. Veldig opptatt av historie, stedsnavn og tufter. Blir mye fotografering.