Turgutta i FjellTid.no har tatt mål av seg å skape verdens største sosiale turnettverk. Gründerne med sete i Tønsberg skal nå ut til alle turglade mennesker i inn- og utland. Men først skal de erobre turfolk i Norge.

Annonse:

HILDE LORENTZEN tekst og foto /Byavisa


Vi bygger nå Norges største sosiale turnettverk. En sporty versjon av Facebook, der målet er å få folk ut på tur. Det er et lavterskeltilbud som byr på mestringsglede og turglede. Vi retter oss mot alle fra bærtur til topptur, sier Tomas Eskeland, Tarjei Kårfald og Audun Bøe i Fjelltid.no. FjellTid-konseptet ble startet i 2015 av Eskeland og Kårfald. Bøe som var med på en av FjellTids sine turer, ble høsten 2016 med på laget.- Det er en stemning vi prøver å selge. FjellTid-stemningen er noe du ikke kan kjøpe, den må du oppleve, sier Eskeland.



Stemning: Det er Fjelltid-stemningen som de ønsker å skape. Her fra Fjellcampen i Gausdal i 2015.


Ut på tur
De har nylig tilbakelagt tur nummer 13 som gikk til Haukeliseter. – På den første turen vi arrangerte hadde vi to deltagere og på de siste turene har vi hatt 70 deltagere. Det er nå ventelister på turene vi har, forteller de.
I gjennomsnitt har de planer om å arrangere seks turer årlig som legges til helger. Den årlige happeningen er fjellcampen som arrangeres i Gausdal på en seter som tilhører gården som har vært i Kårfalds familie i generasjoner.


– Nettverket er veldig inkluderende om du er gift, singel, gammel eller ung, sprek eller nybegynner. Alle er velkommen. Det alle har til felles er interessen for å gå på tur, opplyser Eskeland.
Tanken er at nettverket etter hvert skal «gå av seg selv» at deltagerne avtaler turer seg imellom, alt fra helgeturer til hverdagsturer.
– Jeg var en av dem som hadde lyst til å komme meg avgårde på tur, sier Bøe.
I en uke var Bøe på Hardangervidda med ei som skulle gå Norge på langs og som ønsket et turkamerat på deler av strekningen. Bøe sin tur endte opp på Fjellcampen til FjellTid, campen som arrangeres på sensommeren og som byr på ekte bonderomantikk i naturskjønne omgivelser.


Starten
Eskeland og Kåfald hadde startet opp et bildebyrå sammen i Oslo, men Eskeland tente på en ny idé da det ble slutt med dama og hun tok med seg alle turkameratene. – Terskelen for å melde seg inn i Turistforeningen eller Fjellsport føltes for høy, og ideen om å starte opp et sosialt nettverk for turgåere meldte seg. Jeg gikk fra å ha null til mange hundre turvenner. Det var tydelig at det falt i smak for mange, forteller Eskeland.
De startet først under navnet Fjell-date. Tanken var å ha en date med fjellet. I 2015 endret de navnet til FjellTid. Det var mange som misforsto det første navnet, selv om en av bieffektene var at de spleiset en del par. Men det var tur som var målet.
– Det ble lettere for flere å assosiere seg med FjellTid-navnet, påpeker Eskeland, samtidig som han er tydelig på at nettverket deres kan være et bra alternativ for ensomme. – Ensomhet er den nye folkesykdommen. Det finnes mange møtesteder, men vi tilbyr et møtested hvor du kan være den du er, ditt ekte jeg. Folk kommer igjen og igjen, til et miljø hvor de føler seg inkludert. Det er den effekten vi holder på med å skape, forklarer Eskeland. I nettsamfunnet har de nå 5.000 deltagere, og særlig Instagram har blitt et yndet sted for å profilere virksomheten med over 12.000 følgere.


På tur: Her er Fjelltid.no på tur til Eidsbugarden i Jotunheimen i 2015, et yndet sted for fjellturister.


Gründerfasen
De er nå i en gründerfase og har ambisjoner om å leve av FjellTid.no. De tre utfyller hverandre og jobber sammen for å nå deres felles mål om å få folk ut på tur. Bøe har kompetanse innen entreprenørskap, økonomi og regnskap. Kårfald er ingeniør innen data/elektronikk og Eskeland har erfaring fra blant annet media.
I januar flyttet de inn i Gründerhuset Hi5, og de setter pris på å være del av et større fellesskap men andre gründere som de kan dra nytte av på veien til målet.
– Målet er å skape verdens største sosiale turnettverk, fastslår FjellTid-gutta.

Annonse:

Likte du artikkelen?

Share on facebook
Del på Facebook
Share on twitter
Del på Twitter
Share on linkedin
Del på Linkdin
Share on pinterest
Del på Pinterest

Innstillinger for personvern

Nødvendige

Dette er informasjonskapsler som brukes for å holde deg innlogget og generellt sørger for at du kan bruke de mest grunnleggende funksjonene på FjellTid.no.

wp-settings-time, wp-settings-time, wp-settings-time, wp-settings-time, wp-settings-time, peepso_last_visited_page, PHPSESSID, __distillery

Annonsering

Disse informasjonskapslene holder orden på våre annonser inne på FjellTid. Dette er grunnlaget for mye av våre inntekter.

advanced_ads_page_impressions, advanced_ads_pro_visitor_referrer

Analysering

Disse informasjonskapslene holder orden på statistikk og analysering utført av Google Analytics.

gadwp_ir_default_dimension, gadwp_ir_default_metric, gadwp_ir_default_swmetric, gadwp_wg_default_metric, gadwp_wg_default_dimension, collect, r/collect
gadwp_ir_default_dimension, gadwp_ir_default_metric, gadwp_ir_default_swmetric, gadwp_wg_default_metric, gadwp_wg_default_dimension, collect, r/collect

Netthandel

tribe-event-tickets-plus-meta-hash, wc_cart_hash_#, wc_fragments_#, wp_woocommerce_session_#, __stripe_mid

Disse informasjonskapslene gjør det mulig for å selge billetter til turene/aktivitetene vi arrangerer. Dette er noe av vårt livsgrunnlag.
__stripe_mid

Nyhetsbrev

Disse informasjonskapslene brukes i sammenheng med nyhetsbrevoppsettet vårt. Nyhetsbrev er er noe av det som skaper vårt livsgrunnlag.

newsletter