Har du lyst å begynne oppkjøringen til vintersesongen allerede nå? Sammen med våre turvenner i Entirebody.com gir vi deg noen enkle grep for at du skal få mye mer ut av vintersesongen din i sommerferien.

Sommeren er en tid for avkobling

Vinteren er kanskje ikke det du tenker på når du ligger på svaberget og nyter solskinnsdagene. Mens kroppen farges av uv-strålene og fylles med deilige D-vitaminer. Sommeren er en tid for avkobling og kos der du ligger i solstolen med noe forfriskende i glasset.

 

Sesongens første skitur er langt ifra noe du tenker på, men for mange starter den allerede om noen måneder. 

Det første ski og stavtaket, er alltid litt ekstra tungt. Med tursekken på ryggen og litt bakglatte ski, kan sesongens første skitur være litt ekstra utfordrende. Og når man henger litt etter, mister man fort turgledene og mestringsfølelsen. Belastningsskader er også kjedelig å få i starten av sesongen. 

 

“En aktiv sommer for en bedre vinter”

Sammen med våre inspirerende turvenner i Entirebody.com har vi laget et opplegg for deg der du kan kombinere både avkobling i sommerferien med noen enkle øvelser som får deg til å gli litt ekstra i vinter. 

 

 

Fem enkle øvelser som får deg i gang.

Øvelsene er valgt ut med bakgrunn i hvilke muskulatur og egenskaper som er mye i bruk under toppturer og skiturer. Med et godt styrke, balanse og koordinasjons grunnlag vil du kjenne at det er lettere å komme seg både opp og ned topper med og uten ski på beina. Situasjoner der du må ploge/bremse, gå i ulendt terreng, hoppe eller balansere vil være lettere å gjennomføre om du har lagt ned noe treningsinnsats på forhånd. Du vil også være bedre rustet for å unngå skader. Disse enkle øvelsene kan gjøres uansett hvor du er. Om du ønsker ekstra motstand kan du så klart ha på tursekken. 

 

Knebøy

Stå med beina i skulderbreddes avstand og pek føttene litt utover. Senk deg ned i sittende stilling og reis deg opp igjen. Fokuser på å ha strak rygg gjennom øvelsen. Denne øvelsen styrker primært setemuskulaturen og forside lår. 

 

 

Utfall
Ta et skritt frem med ene foten og pass på så kneet er på linje med foten. Kneet på bakre fot senkes også ned mot bakken. Ha god og rett holdning i overkroppen gjennom hele øvelsen. Denne øvelsen utfordrer balanse, stabilisering og koordinasjon i underkroppen. Den styrker musklene i leggmuskulaturen, framside og bakside lår.

 

 

Sidehopp

Hopp kontrollert til annenhver side og land på en fot. Fokuser på knær over tær og ha en liten bøy i kneet. Øvelsen utfordrer balanse, stabilisering og koordinasjon på samme tid som du jobber eksplosivt med musklene i bena. Gå fra siden til side om det blir for utfordrende å hoppe.

 

 

Ettbens strakmark

Finn balansen på en fot og ha en liten knekk i kneet på beinet du står på. Len deg rolig framover med strak rygg og strekk ut det bakerste beinet. Øvelsen utfordrer balanse, stabilisering og koordinasjon. Den styrker musklene i setemuskulaturen, korsryggen og bakside lår.

 

 

Tåhev
Stå på to bein i/på en bakken/stein/trapp. Hev deg helt opp på tå og senk deg rolig ned igjen. Støtt deg inntil et tre eller en venn om øvelsen blir for utfordrende. Du kan også gjøre øvelsen på ett bein om den blir for lett på to. Øvelsen utfordrer balansen din og styrker leggmuskulaturen.

 

Om Entirebody

Entirebody har siden 2016 jobbet med å hjelpe mennesker til å leve et sunt liv på en enkel, engasjerende og lærerik måte. De er opptatt av at du ikke skal snu livet på hodet, men heller fokusere på de små tingene du kan gjøre som gir god effekt.

Visste du at du får 10% på Entirebody sine tjenester med medlemskapet i FjellTid.

Uansett utgangspunkt så har alle en fordel av å ta vare på seg og det er Entirebody veldig opptatt av. Svært få ønsker å vinne Birken eller gå rundt hele året med «six-pack», men det betyr ikke at man ikke kan gjøre små smarte grep som gir en bedre hverdag.
Selv om de ser veldig spreke ut og selv elsker trening, så har de en veldig menneskelig filosofi som vi mener passer veldig godt i samarbeid med oss i FjellTid.  

 

Foto og innhold om øvelsene:

Amalie Cronfelt Aasen @amaliecronfelt og Entirebody  @entirebodyno

Om artikkelforfatteren:

FjellTid

FjellTid

FjellTid.no - FjellTid (norr. fjalltíð): Sosialt turnettverk for alle turfolk. #fjelltid

Del på:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Relaterte saker

Mer fra FjellTiden

Innstillinger for personvern

Nødvendige

Dette er informasjonskapsler som brukes for å holde deg innlogget og generellt sørger for at du kan bruke de mest grunnleggende funksjonene på FjellTid.no.

wp-settings-time, wp-settings-time, wp-settings-time, wp-settings-time, wp-settings-time, peepso_last_visited_page, PHPSESSID, __distillery

Annonsering

Disse informasjonskapslene holder orden på våre annonser inne på FjellTid. Dette er grunnlaget for mye av våre inntekter.

advanced_ads_page_impressions, advanced_ads_pro_visitor_referrer

Analysering

Disse informasjonskapslene holder orden på statistikk og analysering utført av Google Analytics.

gadwp_ir_default_dimension, gadwp_ir_default_metric, gadwp_ir_default_swmetric, gadwp_wg_default_metric, gadwp_wg_default_dimension, collect, r/collect
gadwp_ir_default_dimension, gadwp_ir_default_metric, gadwp_ir_default_swmetric, gadwp_wg_default_metric, gadwp_wg_default_dimension, collect, r/collect

Netthandel

tribe-event-tickets-plus-meta-hash, wc_cart_hash_#, wc_fragments_#, wp_woocommerce_session_#, __stripe_mid

Disse informasjonskapslene gjør det mulig for å selge billetter til turene/aktivitetene vi arrangerer. Dette er noe av vårt livsgrunnlag.
__stripe_mid

Nyhetsbrev

Disse informasjonskapslene brukes i sammenheng med nyhetsbrevoppsettet vårt. Nyhetsbrev er er noe av det som skaper vårt livsgrunnlag.

newsletter